Menu

7 tipů, jak svépomocí přezout auto

7.3.2016  | 2. Články

Patříte k lidem, kteří neradi svěřují své auto do cizích rukou ohledně každé drobnosti? Neberete ho jako pouhý prostředek pro přemístění z místa na místo, ale dělá vám čas od času radost trávit své volné chvíle údržbou a péčí o váš vůz?

Tento návod vám může být prospěšný, ať již kola přezouváte sami každoročně, či se tak chystáte učinit napoprvé. Přinášíme vám základní postup a pár šikovných tipů, jak na svém autě svépomocí přezout sadu zimních kol na letní, či naopak.

Co je potřebné zajistit předem?

_MG_5219Pokud se rozhodnete přezout sami, v prvé řadě potřebujete mít zimní a letní sadu na discích zvlášť. Jedná-li se o první přezouvání a druhou sadu nemáte, rozhodně doporučujeme ji přikoupit – jedná se o jednorázovou investici, která se vám ve výsledku vyplatí z ekonomického i praktického hlediska, neboť v zimním období jsou kola všeobecně vystavena náročnějším podmínkám. Máte-li na letní období krásné originální lité disky, rozhodně byste měli zvážit jejich uskladnění během zimy, a tím jejich ušetření před působením soli a mrazu, případně nechtěným oděrkám při parkování u sněhem pokrytých obrubníků. A pokud si potrpíte i na výsledný styl, současná nabídka na trhu umožňuje pořízení cenově dostupných sad litých kol, takže svému autu můžete dopřát jednou za rok i změnu vzhledu!

Dále budete samozřejmě potřebovat zvedák a pakliže máte tu možnost, určitě doporučujeme použít pohodlnější a spolehlivější hydraulický hever (hodí se i dva), oproti nouzovému zvedáku, určenému k výměně rezervy. Co se ostatního vybavení týče, bude vám v základu stačit i starý manuální křížový klíč, redukce na bezpečnostní šrouby a hustilka s měřičem tlaku v pneumatikách. A počítejte s tím, že se umažete.

Určitě je třeba dobře zvážit vhodné místo pro celou operaci a zde není prostor pro improvizaci. Výměnu kol zásadně provádíme na rovině s pevným povrchem a s dostatečným manipulačním prostorem kolem zvednutého vozu.

Jak usnadnit sundání přirezlých kol?

Máte-li vše přichystáno, doporučujeme před samotným povolováním kol lehce promazat jednotlivé šrouby a pokud vaše disky umožňují přístup ke styčné ploše disku a středícího kroužku (například u litých kol se širokými mezerami mezi paprsky), můžete pár kapek maziva aplikovat i na toto místo. Usnadníte si povolování po zimě zatuhlých šroubů a hlavně zoufalé okopávání přirezlých kol. Dbejte ovšem zvýšené opatrnosti, abyste omylem mazivo neaplikovali na brzdové kotouče nebo obložení!

Pro účel mazání doporučujeme použít sprej Nanoprotech Auto Moto Anticor, který nejenže povoluje extrémně zatuhlé mechanismy, ale hlavně jim poskytuje dlouhodobou ochranu proti vlhkosti a soli, a tak funguje i jako spolehlivá prevence dalšího korodování. V nouzi lze použít i běžně dostupný mazací sprej, nicméně standardně používaná technologie bývá ve výsledku ke kovům agresivní a může po povolení šroubu naopak urychlit proces koroze.

Jak postupovat při samotné výměně kol?

1) Auto tedy máte zaparkované na rovině a zabržděné ruční brzdou i zařazeným rychlostním stupněm (parkovacím režimem na automatické převodovce), šrouby promazány pro snažší uvolnění, všechno potřebné máte připraveno.

2) Nyní je potřeba alespoň o půl otáčky povolit všechny šrouby. Nejednomu začátečníkovi se stane, že v prvé řadě začne auto zvedat, a následně zjistí, že se šrouby s kolem ve vzduchu ani nehne, pozor na to! Šrouby se povolují i naostro dotahují zásadně, když je celé auto na zemi.

3) Následně můžete začít auto zvedat. Hever vždy umísťujeme přímo pod místa určená ke zvedání vozu, jinak může dojít k deformaci prahu, či k ještě větším nepříjemnostem a škodám. Tato místa jsou na prahu vždy dvě na jedné straně, jedno u přední nápravy a jedno u zadní. Nejste-li si jisti, kde přesně auto podepřít a nenaleznete-li na prahu nebo po otevření dveří příslušné označení těchto míst od výrobce, raději se podívejte do manuálu, než auto začnete zvedat. Pokud máte k dispozici dva hevery, můžete bezpečně zvednout celou jednu stranu vozu a mít tak rázem pohodlný přístup k přednímu i zadnímu kolu. Zde samozřejmě záleží na velikosti i světlé výšce vašeho auta a selském rozumu. Ne vždy se může pro úsporu času vyplatit zvedat celou stranu vozu jen s jedním zvedákem.

_MG_5213 (1)
4) Nyní si předem připravte kola na správné pozice. Pokud jste je měli po minulé sezóně nebo po předchozím majiteli označena, zkontrolujte stav vzorku na předních a zadních kolech a můžete zvážit jejich prohození. Vždy se snažte dodržovat totožný stav pneumatik na jedné nápravě. Pečlivě také zkontrolujte, zda je celkově pneumatika v dobrém stavu, jakákoliv boule či deformace je špatné znamení. Dbejte také na zachování správného směru otáčení, vyznačeného šipkou na pneumatice.

5) Poté můžete odšroubovat všechny šrouby a sundat kolo. Je dost dobře možné, že kolo zůstane i po odšroubování pevně držet přirezlé ke středícímu kroužku. Velice opatrně (kvůli brzdám) můžete zkusit opět použít vzlínavé mazivo a zkoušet kolo postupně vyviklat, případně okopávat. Pozor na příliš velkou sílu, aby vám auto nespadlo z heveru! V krajním případě, pokud uvolňovač ani umírněná síla nepomůže, můžete zkusit pomalu a obezřetně povolovat hever. Zarezlý střed se při kontaktu se zemí za zvuku praskání uvolní a máte vyhráno. Je ovšem potřeba rychle auto zase zvednout, abyste zabránili poškození disku i nápravy!

6) Jakmile máte kolo sundané, můžete laicky zkontrolovat brzdy, tlumiče a ramena, zda nikde nic nevytéká a všechno vypadá tak, jak má. Nyní můžete také očistit, zkontrolovat a především preventivně ošetřit středící kroužek a styčné plochy pro disk sprejem Nanoprotech Auto Moto Anticor, kterým až po dobu jednoho roku zabráníte opětovnému přireznutí disků a pro příště si celý proces usnadnit! Následně můžete nasadit a zašroubovat přichystané měněné kolo. Dotahujeme, aby se kolo nijak neviklalo, ale ještě ne největší silou, to až bude auto opět na zemi. S takovým postupem se přesuňte i na druhou stranu a vyměňte všechna kola.

_MG_5233
7) Teprve po spuštění vozu fest dotáhněte šrouby všech kol (ideálně momentovým klíčem dle síly stanovené výrobcem!), zkontrolujte tlak v pneumatikách a případně dohustěte na výrobcem uvedený doporučený tlak pro rozměr použitých disků a pneumatik. Po ujetí několika prvních kilometrů byste měli dotáhnutí všech šroubů i tlak v pneumatikách znovu zkontrolovat. Sundanou sadu disků před uložením umyjte, zkontrolujte a označte. Všimnete-li si například nerovnoměrně sjetého vzorku gum, je to známka špatně seřízené geometrie a návštěva servisu by i přes zdárnou výměnu kol svépomocí byla nutností.

Děkujeme za pozornost a věříme, že vám budou rady při dalším přezouvání nápomocny!

Autor článku: Matěj Pleskač
Kontakt: pleskac@nanoprotech.cz

Více informací o spreji Nanoprotech Auto Moto Anticor ZDE

Zpět na články