Menu

5 rad jak na auto a mráz

18.1.2017  | 2. Články

O své auto se staráte a na zimu ho vždy připravujete. Přesto vás však pokaždé překvapí nějaká nepříjemnost, se kterou jste nepočítali, a která vám dokáže zkazit den, v horším případě ani nedovolí s autem odjet včas, nebo vůbec? Připravili jsme pro vás 5 rad, jak ještě pomoci vašemu vozu a především jeho spolehlivosti v zimním období.

Auto a mráz. O provozování automobilů v zimních měsících našeho podnebí již bylo napsáno mnohé. Je třeba být ještě více předvídavým nejen co se samotné jízdy na sněhu a ledu týče, ale i ohledně problémů spojených s běžným provozem auta za mrazivého počasí. Automobily jsou komplexními stroji a pro mechanismy i elektroniku jsou teploty pod bodem mrazu každoroční zátěžovou zkouškou. Jízdu výhradně na zimních pneumatikách s dostatečnou hloubkou dezénu (min. 4 mm) a další základní věci snad připomínat nemusíme. Soustředili jsme se hlavně na drobnosti, které však není radno zanedbávat a ve výsledku tvoří celek pro bezstarostnou jízdu v mrazivém počasí.

1) Vybavení

Škrabka na sklo a smetáček na ometání sněhu jsou samozřejmostí. Kolik z vás ale například v autě v zimě vozí i menší lopatu, písek nebo staré rohožky a další pomůcky pro vyproštění vozu v případě zapadnutí? Vězte, že si na takové drobnosti vzpomenete, až budete nuceni sníh kolem zapadnutých kol “odhrabávat” rukama a nohama. Navíc můžete kdykoliv připraveni i pomoci ostatním, kteří se na zavátých cestách ocitnou v nesnázích!

2) Zamrzání zámků a těsnění

_MG_2845Pokud je těsnění dveří navlhlé nebo mokré, po odstavení vozu a jeho vychladnutí při teplotách pod bodem mrazu přimrzává. Toto je skutečnost, na kterou se často zapomíná. Snahou otevřít dveře silou riskujete poškození těsnění nebo kliky. Prevence je přitom jednoduchá – stačí před zimou dostatečně lubrikovat těsnění po celé jeho délce vhodným přípravkem. K tomuto účelu se leta používá glycerin, nebo silikonový sprej. U těchto variant je však třeba dbát zvýšené opatrnosti, neboť silikon poškozuje lak a glycerin budete horko těžko odstraňovat ze skel. Doporučujeme ošetřit těsnění šetrným lubrikantem Auto Moto Anticor, který nepoškozuje žádné materiály a nezamrzá až do – 80 °C. Stejně tak se vyplatí ošetřit i veškeré panty a mechanismy zámků. Nezapomeňte také na panty a vzpěry pátých dveří, u mnohých aut se v těchto místech voda a vlhkost drží více.

3) Jak je to s baterií?

Většina laiků vám poví, že zima je pro akumulátor nejnáročnějším obdobím. Kupodivu to není tak úplně pravda – akumulátor největším samovybíjením trpí naopak v létě při tropických teplotách. Pokud je baterie v pořádku a po létě ji naplno nabijete, nemusíte se ničeho obávat. I když je odběr při startu vymrzlého motoru vyšší, zdravému akumulátoru samotný mráz neublíží. Nicméně je třeba podnikat i delší cesty, aby se stačil řádně dobíjet. Dbát byste měli i o izolaci a konzervaci kontaktů baterie, až roční spolehlivou ochranu vám zajistí například sprej Auto Moto Electric. Zajímavý článek ohledně baterií si můžete přečíst ZDE.

_MG_5272

4) Sklo a viditelnost

Technická sůl na silnicích je peklem pro stromy, zvířata, stejně tak pro naše automobily. Je agresivním inhibitorem koroze choulostivých míst na podvozku, narušuje a poškozuje autolak. Chcete-li své auto maximálně ochránit, pro podvozek lze zvolit komplexní antikorozní nástřik, lak se dá před zimou ošetřit tvrdým voskem nebo keramickou ochranou. Nicméně se solí je spojený také další nepříjemný problém, který je přímo spojen s bezpečností při jízdě na mokrých nasolených vozovkách – rozmazávání soli po čelním skle a bílé stopy, které výrazně zhoršují viditelnost. Je proto třeba dbát na dostatečné zásoby nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů, případně volit i pohodlnou cestu použitím přípravku, který na povrchu skla vytváří neviditelnou vodoodpudivou ochrannou vrstvu. Ta zároveň omezuje ulpívání nečistot a soli, díky čemuž spotřebu kapaliny do ostřikovačů snižuje a prospívá také stíracím lištám. Na našem trhu je takových přípravků dostatek, liší se však mezi sebou cenou, aplikací i následnou funkcí. Pro tyto případy jsme pečlivě vyladili přípravek Nanoprotech Super Antirain, jenž čelní sklo spolehlivě chrání minimálně po dobu 3 měsíců, jeho aplikace je však rychlá a pohodlná.

5) Péče o lak v zimě?

_MG_6065 - Version 2Péče o lak automobilů v zimě je téma, které by zasloužilo celý svůj článek. I v České republice poslední dobou přibývá lidí, kteří se učí svým autům dopřávat maximální péči. Čistý a chráněný vůz je vizitkou nejen pro majitele veteránů, youngtimerů a zajímavých sportovních vozů. Je také vědecky prokázáno, že pohled na zanedbaný a znečištěný automobil deprimuje i řidiče, kteří nespadají do kategorie milovníků aut, tzv. „petrolheadů“. Nicméně ruční mytí si může v zimě dovolit opravdu málokdo. Důležité je však věnovat si čas ještě před zimou, kdy vozu dopřejete poslední pořádné umytí, včetně naleštění laku a jeho ošetření kvalitním sealantem a tvrdým voskem. Pokud vám na autě opravdu záleží, je možné svěřit ho do rukou odborníků a zvolit keramickou ochranu. V případě dražších přípravků na bázi nanotechnologie varujeme, že nejsou na aplikaci tak snadné, jako klasické vosky a při nedostatečné přípravě povrchu, nedodržení teplotních a jiných podmínek pro aplikaci hrozí nesprávná funkce a náročné rozlešťování přípravku.

_MG_6024A jak je to s návštěvami automatizovaných mycích linek v zimě? Je to vcelku jednoduché – jakmile se teploty nepohybují hluboko pod bodem mrazu, auto určitě nechávejte umývat od nánosů zaschlé soli! Vyberte si ovšem kvalitní myčku, která používá neutrální chemii (kyselé mycí přípravky totiž narušují a smývají vosk i keramickou ochranu) a vyvarujte se také myček se starými plastovými kartáči, které lak škrábají. Po umytí vozu v myčce však před odstavením auto ještě trochu projeďte a prohřejte a po zastavení věnujte ještě trochu času ručnímu dosušení prahů a těsnění dveří, abyste zabránili zamrzání zbytků vody. Čím více budete bránit zůstávání zaschlé soli na vozu, tím lépe!

Děkujeme za pozornost a věříme, že vám tento článek pomůže starat se o váš vůz ještě lépe, než doposud.  Přejeme příjemné prožití zbytku zimního období a mnoho zábavy, ale i opatrnosti za volantem!

Za tým Nanoprotech
Matěj Pleskač
pleskac@nanoprotech.cz

Zpět na články